kinderen

 

Sta in je kracht.

Elke oplossing en antwoord op problemen zijn in je zelf te vinden. Omstandigheden hoeven bijna nooit aangepast te worden. Als je de sleutel weet te vinden hoe het werkt, dat kun je zelf verder vorm geven. Hoe dat kan werken kun je je zelf leren. Ontdek die sleutel en ga er zelf mee aan de slag.

Op weg naar jezelf

Elk traject start met het in beeld brengen van de problemen die je zelf ervaart.

Deze intake kan op vele manieren vorm krijgen, maar door mij goed af te stemmen op jou is daarbij het belangrijkste.

Ik raak met je in gesprek en veelal lukt het me om snel helder te krijgen waar de kern of de hoofdzaak van het probleem ligt, die ervaren wordt.

Doordat we  dit samen uitspreken en het wenselijke einddoel samen vaststellen, kunnen we al snel gemotiveerd en actief aan de slag.

Elke gewenste situatie wordt vanuit jou in gang gezet. Ik volg je stap voor stap, er worden oplossingsgerichte mogelijkheden verkent en het traject krijgt praktisch vorm.

Positief geformuleerd en direct toepasbaar. Je leert je eigen unieke mogelijkheden, kwaliteiten en talenten te ontdekken en gebruiken in je dagelijks leven. Er ontstaat dan een positieve nieuwe situatie. Zo leer je als kind of jongere om op eigen kracht (opnieuw) vorm te geven aan de vele uitdagingen die het leven te bieden heeft.

Je ouders worden intensief betrokken bij de coaching. Afstemming met je ouders is voor mij belangrijk. Na het coachingstraject kunnen jullie samen verder, met alles wat je geleerd hebt.

Het coachee spel

Het COACHEE spel is praktisch, veelzijdig, speels en creatief. Het spel zet ik vaak in bij het coachen en begeleiden van kinderen.  Het spel kan worden gespeeld met kinderen en jongeren en geeft op een veilige, speelse en creatieve manier veel informatie over het kind, de situatie waarin het zich bevindt en de hulpvraag die bij het kind speelt. Het spel bevat vragen en opdrachten rond de thema’s: kind en gezin, kwaliteiten en talenten, emotionele ontwikkeling, de hulpvraag, school en het oplossend vermogen van het kind. Kinderen die het spel inmiddels hebben gespeeld zijn enthousiast. Het COACHEE! spel is op vele manieren in te zetten. Bijvoorbeeld in één op één situatie met kind en begeleider, met de mogelijkheid dat de ouders ook meespelen. Maar ook met groepjes kinderen of in de klas. ….(nb. HetCoachee-spel is ontwikkeld door Jeanette Bakker.)

Voor Wie?

Voor jongeren van ongeveer 6-18 jaar.

Voor jonge Talenten die niet goed in hun vel zitten, problemen hebben waar ze niet verder mee kunnen in hun ontwikkeling. Dit kan zich uiten in:

  • Sociale- en emotionele problemen van het kind in een groep.
  • Leerproblemen soms als gevolg van het niet lekker in je vel zitten.
  • Gedragsproblemen soms als gevolg van leerproblemen, onrust, na scheiding.
  • Faalangst.
  • Hoog gevoeligheid.

Voor het jonge kind of het gehandicapte kind (ouder-coaching) 

Het is wellicht herkenbaar dat je als ouders/pleegouders/adoptieouders niet altijd weet hoe je verder moet met een bijzondere situaties voor jouw kind. Je wilt je kind helpen om een weg te vinden, maar samen kom je er niet uit Ik kom desgewenst bij u thuis om uw kind te observeren. Daarna maken we een plan hoe de coaching vorm zal krijgen. Het gaat hier om begeleidingsgesprekken met de ouders omdat het een jong kind betreft (tot 6 jaar) of een kind met een handicap. Voor hen is het veelal nog moeilijk om te verwoorden wat er speelt.

Voor kinderen in de school. 

Jong Talent Coaching binnen de school is een vrij nieuwe vorm van hulpverlening. Ik kijk mee met de leerkracht, het kind, de ouders en/of het team. Niet de zorg is het uitgangspunt, maar het kind als geheel met zijn of haar kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. De coaching kan bestaan uit observatie, coaching of advies en begeleidingsgesprekken in een team. Denk aan problemen in de klas, pestproblemen of een onveilige groepsdynamiek, hoog gevoeligheid, beelddenken.

Werkwijze

Intake gesprek

Bij een individueel coachingstraject vult u voorafgaand aan het intake gesprek, een intake-formulier in en dan plannen we een gesprek. In het intakegesprek (meestal) alleen met de ouders wordt de situatie, of het probleem (startpunt) besproken. Hierna geef ik een advies over een te volgen traject.

De sessies

In de eerste sessie maak ik uitgebreid en intensief kennis met uw kind, we verkennen de belemmeringen die er zijn of die uw kind ervaart.

Samen met uw kind praat ik over de mogelijke oplossingen, wat uw kind wil bereiken (einddoel) en welke stappen daar voor nodig zijn. Essentieel daarbij is dat uw kind zelfbewust wordt van de eigen kwaliteiten en talenten. Het leert dit om te zetten in handelingen/acties die hem of haar daadwerkelijk verder kunnen helpen. We brengen het zichtbaar in kaart en gaan er mee aan de slag. Ik maak hierbij gebruik van verschillende coaching- en gesprekstechnieken, spel- en werkvormen. Na het intake gesprek zijn 4 sessies meestal voldoende en wordt de coaching afgesloten.

Nagesprek

Na 6 weken kan er een nagesprek volgen samen met het kind om door te nemen hoe het gaat en zo nodig geef ik een laatste aanwijzing om het verder zelf te kunnen.

Het tarief: € 50 per uur excl. btw